Inför ditt besök

I  receptionen
I receptionen möter du vårdpersonalen. Du betalar för behandlingen och har du frikort gäller det. I receptionen finns också handduk och möjlighet att köpa egna skyddsglasögon, fotfilar, schampo och mjukgörande salvor och krämer. Är du medlem i Psoriasisföreningen får du rabatt på dessa salvor och krämer.

Första gången
Det är bra om du har gott om tid första gången - en sköterska kommer att visa dig runt och du har möjlighet att ställa de frågor du har. I samråd lägger ni sedan upp din behandlingsplan. En behandling tar högst en timme.

Salvbehandling av psoriasis
Psoriasis behandlas vanligen med olika receptbelagda salvor och krämer. På mottagningarna finns de vanligast ordinerade utvärtes läkemedlen. Du behöver därför inte ta med dig något hemifrån. Vårdpersonalen hjälper dig att smörja de ställen av kroppen där du har svårt att komma åt, som t ex hårbotten och rygg.

Om du ska gå på ljusbehandling - tänk då på att:
Vissa läkemedel kan göra dig mer ljuskänslig. Det är därför viktigt att du alltid talar om vilka mediciner och salvor du använder - även de som inte är receptbelagda. Det är viktigt att använda skyddsglasögon och att skydda ansikte samt underliv från UV-ljus om du inte har psoriasis på dessa delar av kroppen. Undvik smink och parfym i samband med behandlingen.

Före behandling
Avfjällning är grunden i all psoriasisbehandling. Det är först när de tjocka fjällen är borta som behandlingen får effekt. Att fjälla av genom att sitta en stund i bastun är effektivt. En varm dusch eller ett bad fungerar också bra. Även hårbotten bör avfjällas om den ska behandlas. Till detta kan man använda olja eller något salicylsyrehaltigt preparat. Det sistnämnda ska man dock undvika att ha på kroppen före ljusbehandling - det kan fungera som solskyddsmedel. Olja och salva kan vara svåra att få bort ur håret efteråt. Ett knep är att inte blöta håret innan du har i schampo - då brukar det vara enklare.

Ljusbehandling
På Psoriasisföreningens mottagningar finns utrustning där man behandlar hela kroppen med UVB-ljus. Första behandlingen varar bara någon minut. Därefter ökas ljusmängden successivt.

Ljusutrustning med UVA-ljus finns också. De används oftast i samband med en särskild form av tablettbehandling, samt vid behandling av andra diagnoser än psoriasis. Det finns även UVB- och UVA-utrustning där man enbart behandlar händer och/eller fötter.

Bucky-behandling är en typ av mjukröntgen där strålarna går en liten bit in i huden. Behandlingen kan bli aktuell för dem som har begränsade och svårläkta psoriasisförändringar, som svarar dåligt på annan behandling.

Gå tre gånger i veckan
För att få ett bra resultat bör du gå på ljusbehandling tre gånger i veckan, med en dags mellanrum. Behandlingen sker i perioder för att låta huden vila däremellan.

Hand - och fotvård
På mottagningarna finns även fotterapeuter som kan hjälpa dig med hand- och fotvård vid psoriasis.

Systembehandling
På mottagningarna ordineras alla typer av systembehandling, utom infusion, dvs dropp. Blir du ordinerad behandling i injektionsform så får du lära dig injektionsteknik av våra sköterskor.

Tidsbokade behandlingar och drop in
Hand- och fotvård, Buckybehandling och läkarbesök måste tidsbokas. Det är vårdpersonalen på mottagningarna som bedömer behovet och som bokar in dig. För övrig behandling är det drop-in.