info@pso.a.se • Telefon: 08-557 655 50
Blekingegatan 5, 118 56 Stockholm

info@pso.a.se • Telefon: 08-557 655 50
Blekingegatan 5, 118 56 Stockholm
 

Egenvård vid psoriasis

Det är tidskrävande att ha psoriasis - tid som kanske inte finns... Man mår dock ofta bättre om man tar hand om sig. Några kan till och med vara besvärsfria ett tag. Även om du går på behandling, är det bra om du kan smörja hemma däremellan.

Avfjällning
Avfjällning är grundläggande. Varken ljus eller salva gör någon nytta ovanpå tjocka hudfjäll. Mjuka upp huden med bastu, dusch eller bad. Du kan också smörja in huden med fet kräm. Gör gärna både och. Tvätta försiktigt bort de uppmjukade hudfjällen. Det är viktigt att inte riva och skrapa bort dem. Då riskerar du att få mer psoriasis eftersom den gärna sätter sig i irriterad och skadad hud.

Hårbotten
För avfjällning av hårbotten kan man använda nästan vilken sorts olja som helst eller något salicylsyrehaltigt preparat. Oljan/krämen masseras in i hårbotten. Täck gärna håret med en plastpåse eller liknande och låt sedan oljan/krämen verka i ca 20 minuter. Därefter kan man försiktigt kamma bort fjäll. Undvik att skrapa med kammen i hårbotten. Bästa sättet att få bort oljan ur håret är att ta schampo i torrt hår och därefter skölja.

Salva och kräm
Mjukgörande salva eller kräm håller huden mjuk och smidig. Det finns många olika produkter på marknaden. Välj den salva eller kräm som du själv föredrar. Det viktiga är att du använder den, gärna både på morgonen och på kvällen.

FOTVÅRD
Vårda din fotpsoriasis på samma sätt som resten av kroppen: Håll huden så mjuk och avfjällad som möjligt. Psoriasis runt eller under naglarna och på nagelplattan kan ge upphov till smärta då nageln reser sig och strumpor och skor trycker.

Ta ett fotbad och använd badolja, grönsåpa, fotsalt eller något annat du tycker känns behagligt, i vattnet. Rensa försiktigt bort det som är löst under och runt nageln. Använd aldrig våld eller skarpa verktyg som kan skada huden. Torka alltid fötterna noga efteråt. Fuktig miljö är en perfekt grogrund för fotsvamp. Det kan vara svårt att få torrt mellan tårna med handduken. Ta istället lite papper, vik det några gånger och dra det mellan tårna. Papperet absorberar fukten mycket bättre än den fuktiga frottéhandduken.

Klipp naglarna medan de är mjuka efter badet. Använd en bra och greppvänlig tång, klipp naglarna rakt och inte för kort. Är de ojämna och hakar i strumporna, stryk på lite nagellack (finns ofärgat ....) så blir ytan jämnare.

Kan du inte komma till rätta med besvären själv: sök hjälp hos en medicinsk fotterapeut.

Förhårdnader
Fila hälen och andra delar av foten där huden blivit förtjockad med en sandpappersfil. Använd aldrig metallfil av typ "rivjärn"!! Sådana filar överstimulerar hudens nybildning. Ibland kan det vara effektivare att fila innan foten varit i blöt, men ta det försiktigt så du inte blir ömfotad av att ha filat för mycket! Avsluta alltid med att massera in en mjukgörande kräm.

Hudsprickor
Hudsprickor uppstår oftast där huden är torr och förtjockad. Fila försiktigt, alltid i sprickans längdriktning, så att den inte går upp ytterligare. Fet kräm, gärna Salicylsyrevaselin 2% (receptfritt på Apoteket) är utmärkt att massera in i sprickan/sprickorna. En bit kirurgtape eller ett plåster över då du applicerat Salicylsyrevaselin eller fet kräm hjälper till att hålla ihop sprickan medan den läker.

PPP
Pustulosis palmoplantaris, PPP, betyder på svenska "varblåsor på hand och fotsulor". Sjukdomen brukar kallas en "psoriasissläkting" och yttrar sig i små eller stora varblåsor (pustler) i handflatorna och / eller under fotsulorna. PPP bör behandlas av hudläkare då receptbelagda läkemedel och läkarordinerad behandling ofta behövs. När du själv sköter om dina PPP-fötter, undvik att ta hål på pustlerna. Innehållet i dem är sterilt och de bör få torka in av sig själva. Då pustlerna torkar blir de mörka och du kan försiktigt fila bort den torra huden där blåsan / blåsorna funnits. Även här är det viktigt att smörja med mjukgörande kräm för att hålla huden mjuk och undvika sprickor.

LIVSSTIL
Vi vet i dag att det finns kopplingar mellan psoriasis, ledbesvär i form av psoriasartrit, hjärt- och kärlsjukdomar och andra inflammatoriska sjukdomar. Ny rön visar också att livsstil, kost, stress och rökning påverkar både psoriasis och flera andra sjukdomar som en person med psoriasis har en ökad risk att få.

Kost
Kostens betydelse vid psoriasis är en komplicerat fråga. Det saknas omfattande studier gjorda på psoriasis och kost och det är därför svårt att med säkerhet ge några generella rekommendationer. Att äta allsidigt och varierat är bra för alla.

Det verkar dock finnas ett dubbelt samband mellan psoriasis och övervikt över 30 i BMI. Det betyder att om de genetiska förutsättningarna finns, verkar båda sjukdomarna kunna orsaka varandra. Man tror att svårighetsgraden på psoriasisen ökar med kroppsvikten och vet att det är dubbelt så vanligt med övervikt hos personer med psoriasis som hos personer som inte har psoriasis. Orsaken till detta samband är inte klarlagt, men man tror att det kan finnas ett samband baserat på inflammatoriska tillstånd.

Rökning
Det finns idag ett tydligt samband mellan psoriasis och rökning. Exakt hur stor risken är att utveckla psoriasis om man röker och har anlag för sjukdomen är inte helt klarlagt, men studier visar att risken är upp till 80 procent högre för rökare än icke-rökare. Vissa studier visar att rökning har större inverkan på sjukdomsbilden hos kvinnor än hos män.

Det kan också vara så att rökare har svårare psoriasis än ickerökare och att svårighetsgraden ökar med antalet cigaretter man röker. Resultatet ser här lite olika ut i olika studier. Även antalet år som rökare kan påverka svårighetsgraden av psoriasis.

Stress
De flesta studier pekar på att det finns ett direkt eller primärt samband mellan stress och psoriasis. Om det finns ärftlighet för psoriasis kan kraftig psykisk stress och trauman exempelvis vara en utlösande faktor för sjukdomen. Vidare pekar allt fler studier på att skov och sjukdomsintensitet kan sättas igång och försvåras av kraftig stress.

Motion och psoriasis
Att vara regelbundet fysisk aktiv ger ökad livskvalitet och förbättrad kondition samt ork för att klara av sitt liv på ett bättre sätt.

Studier har visat personer som tränar regelbundet har mindre ont i lederna. Fysisk aktivitet är också viktig för att bibehålla rörligheten. För den som ska börja träna kan det vara bra att börja försiktigt och öka i långsam takt.

Alkohol
Alkohol verkar vara en riskfaktor för att få psoriasis, om man har arvsanlag för psoriasis. Det verkar också som att svårighetsgraden av psoriasisen ökar med mängden alkohol som dricks - speciellt om man är kvinna.