Inför ditt besök

I  receptionen
I receptionen möter du vårdpersonalen. Du betalar för behandlingen och har du frikort gäller det. I receptionen finns möjlighet att köpa fotfilar, schampo och mjukgörande salvor och krämer. Är du medlem i Psoriasisföreningen får du rabatt på dessa salvor och krämer. Här finns även skyddsglasögon till salu för dig som ska ljusbehandlas. Från och med 2023 tillhandahåller vi inga stora handdukar, då vi inte längre erbjuder bastu eller dusch. Du kan ta med dig en egen nytvättad handduk om du behöver.

Första gången
Det är bra om du har gott om tid första gången - en sköterska kommer att visa dig runt och du har möjlighet att ställa de frågor du har. I samråd lägger ni sedan upp din behandlingsplan. En behandling tar högst en timme.

Salvbehandling av psoriasis
Psoriasis behandlas vanligen med olika receptbelagda salvor och krämer. På mottagningarna finns de vanligast ordinerade utvärtes läkemedlen.

Om du ska gå på ljusbehandling - tänk då på att:
Vissa läkemedel kan göra dig mer ljuskänslig. Det är därför viktigt att du alltid talar om vilka mediciner och salvor du använder - även de som inte är receptbelagda. Det är viktigt att använda skyddsglasögon och att skydda ansikte samt underliv från UV-ljus om du inte har psoriasis på dessa delar av kroppen. Undvik smink, parfym och solskyddsfaktor i samband med behandlingen.

Före behandling
Avfjällning är grunden i all psoriasisbehandling. Det är först när de tjocka fjällen är borta som behandlingen får effekt. Även hårbotten bör avfjällas om den ska behandlas. Till detta kan man använda olja eller något salicylsyrehaltigt preparat. Det sistnämnda ska man dock undvika att ha på kroppen före ljusbehandling - det kan fungera som solskyddsmedel. Olja och salva kan vara svåra att få bort ur håret efteråt. Ett knep är att inte blöta håret innan du har i schampo - då brukar det vara enklare.

Ljusbehandling
På Psoriasisföreningens mottagningar finns utrustning där man behandlar hela kroppen med UVB-ljus. Första behandlingen varar bara någon minut. Därefter ökas ljusmängden successivt.

Ljusutrustning med UVA-ljus finns också. De används oftast i samband med en särskild form av tablettbehandling, samt vid behandling av andra diagnoser än psoriasis. Det finns även UVB- och UVA-utrustning där man enbart behandlar händer och/eller fötter.

Gå tre gånger i veckan
För att få ett bra resultat bör du gå på ljusbehandling tre gånger i veckan, med en dags mellanrum. Behandlingen sker i perioder för att låta huden vila däremellan.

Systembehandling
På mottagningarna ordineras alla typer av systembehandling, utom infusion, dvs dropp. Blir du ordinerad behandling i injektionsform så får du lära dig injektionsteknik av våra sköterskor.

Tidsbokade behandlingar, remiss krävs
Vårt avtal med Region Stockholm upphör, det innebär förändringar för dig som är, har varit eller vill bli patient hos oss. Läs mer
Remiss till oss kan fås via legitimerad sjukvårdspersonal från någon av våra huvudleverantörer:

Våra huvudleverantörer är:
Capio Hudcentrum Sophiahemmet
Capio Hudcentrum Hagastaden
Hudläkartjänst Stockholm AB
Killasli Medical
Capio Skindoc CSD
Diagnostiskt Centrum Hud Sverige AB
Stockholm Hud Praktikertjänst AB

OBS! Meddela eventuellt återbud minst 24 timmar innan.
Om- och avbokning ska ske senast 24 timmar innan ditt tidsbokade besök, annars debiteras patientavgift. Gäller ej om du har förkylningssymtom.
Gäller fr.o.m. 23 februari 2022.